Fundacja Rozwoju Aktywności Społecznej Wspólnota


Wspólnie realizujemy projekty o charakterze społecznym, wspierające procesy rehabilitacji i reintegracji zawodowej


Upskilling Chełmszczyzny - Nowe Ścieżki Rozwoju, FELU.10.06-IZ.00-0159/23

Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027


Projekt jest lokalnym przedsięwzięciem wspierającym osoby dorosłe o niskich umiejętnościach
lub kompetencjach w rozwoju i nabywaniu nowych umiejętności podstawowych (rozumienie i tworzenie
informacji, umiejętności cyfrowe) umożliwiające wdrażanie Upskilling pathways.

Celem głównym projektu jest nabycie lub rozwinięcie umiejętności/kompetencji podstawowych
(rozumienie i tworzenie informacji, umiejętności cyfrowe) odpowiednich dla rynku pracy i aktywnego
uczestnictwa w społeczeństwie przez 90 osób (60K/30M) z obszaru Gminy Chełm do XII 2024 na
podstawie trójstopniowej ścieżki wsparcia edukacyjnego i dopasowanej i elastycznej oferty uczenia
się umożliwiające wdrażanie Upskilling pathways.

Grupa docelowa

Grupa docelowa projektu: osoby dorosłe 90 osób (60K/30M) zamieszkujących Gminę Chełm spełniające wszystkie poniższe warunki:
  1. pracują, zamieszkują lub przebywają na terenie województwa lubelskiego w rozumieniu przepisów KC (Gmina Chełm)
  2. posiadają umiejętności podstawowe (rozumienie i tworzenie informacji,  umiejętności cyfrowe), odpowiadające poziomowi nie wyższemu niż 3. poziom PRK bez względu na wykształcenie oraz status zatrudnienia
  3. zgłaszają z własnej inicjatywy chęć podnoszenia, uzupełnienia umiejętności, kompetencji
Ponadto:
Co najmniej 50% grupy docelowej stanowią: 
  • osoby starsze 
Co najmniej 30% grupy docelowej stanowią: 
  • osoby dorosłe, korzystające w Polsce z ochrony czasowej w związku z Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2022/382 z dnia 4 marca 2022 r. stwierdzającą istnienie masowego napływu wysiedleńców z Ukrainy w rozumieniu art. 5 dyrektywy 2001/55/WE i skutkującą wprowadzeniem tymczasowej ochrony

Wsparcie w ramach projektu:

Zadanie 1: Diagnoza: zbadanie umiejętności podstawowych i potrzeb. W ramach zadania zrealizowana zostanie indywidualna diagnoza (ocena) posiadanych umiejętności. Doradca/ekspert przeprowadzi diagnozę: dokona indywidualnego zbadania umiejętności podstawowych (rozumienie i tworzenie informacji, umiejętności cyfrowe) i potrzeb w wymiarze 2h/uczestnik. Diagnoza służy odpowiedniemu dostosowaniu indywidualnego wsparcia edukacyjnego - będzie to Etap II – służący zbadaniu umiejętności podstawowych osób, które zostały zakwalifikowane do udziału w projekcie.

Zadanie 2: Diagnoza: opracowanie raportu indywidualnego uwzględniającego plan dalszych działań. Diagnoza: Etap III – służący opracowaniu planu dalszych działań. Diagnoza zakończy się opracowaniem raportu indywidualnego (informacji zwrotnej) uwzględniającego plan dalszych działań dla każdego uczestnika. Wymiar: 1h/uczestnik

Zadanie 3: AKADEMIA UŻYTECZNYCH KOMPETENCJI. Realizacja dopasowanej i elastycznej oferty uczenia się zgodnej z wynikami audytu umiejętności. Program zajęć: Każdy z UP weźmie udział (na podstawie IPRK) w 24 godzinnych (4 dni po 6 h) zajęciach ukierunkowanych na nabycie dwóch w/w umiejętności. Zajęcia praktyczne dla każdej z 6 grup będą obejmować tematy m.in.: (proporcje i liczba godzin ustalone według IPRK)
1 – Prowadzenie korespondencji mailowej służbowej i prywatnej (4h)
2 – Tworzenie pism urzędowych oraz wypełnianie formularzy urzędowych (4h)
3 – Pozyskiwanie i przetwarzanie informacji użytkowej z różnych źródeł (4h)
4 – Korzystanie ze stron internetowych i serwisów społecznościowych (4h)
5 – Korzystanie z serwisów i platform internetowych (4h)
6 – Korzystanie ze smartfonów i/lub tabletów (4h)
Ponadto komplementarnie UP wezmą udział w formie coachingu szkoleniowego w zakresie w/w umiejętności podstawowych i tematach: 4h /UP jako forma efektywnego rozwijania i utrwalania umiejętności zdobytych na zajęciach grupowych. Ważnym elementem programu będzie mentoring edukacyjny - indywidualne wspieranie postępów osób uczących się na wszystkich etapach procesu poprawy umiejętności podstawowych: 4h /UP.

Zadanie 4: Walidacja nabytych umiejętności. Walidacja po wszystkich zajęciach i zrealizowanym całym programem będzie miała na celu sprawdzenie (uznanie) czego nauczył się uczestnik, czy określone umiejętności zostały osiągnięte. Walidacja będzie opierać się na jasno zdefiniowanych zestawach efektów uczenia się, które będą wskazywać na konkretne umiejętności. Wynik walidacji będzie omówiony z uczestnikiem, aby móc określić jakie umiejętności nabył, a jakie chciałby jeszcze wzmocnić i w jaki sposób może to zrobić : 1h /UP.

Efekty projektu

Cel projektu jest spójny i przyczyni się do osiągnięcia celu szczegółowego 4g FEdL 2021-2027 poprzez fakt, iż projekt jest formułą lokalnego wspierania uczenia się przez całe życie dla całej społeczności, w szczególności elastycznych możliwości podnoszenia i zmiany kwalifikacji dla wszystkich, z uwzględnieniem umiejętności w zakresie kompetencji cyfrowych

Projekt upowszechnia już wypracowane rozwiązania i wspiera rozwój kapitału społecznego na rzecz rozwoju umiejętności w ramach edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego

Projekt oferuje trójstopniową ścieżkę wsparcia dla UP:
1) indywidualną diagnozę (ocenę) posiadanych umiejętności, oraz
2) dopasowaną i elastyczną ofertę uczenia się, zgodną z wynikami audytu umiejętności, oraz
3) walidację nabytych umiejętności

Projekt jest zgodny z zapisami Karty Działania 10.6 Uczenie się osób dorosłych Priorytetu X Lepsza Edukacja Szczegółowego Opisu Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027 obowiązującego w dniu ogłoszenia naboru.

Wartość projektu: 284 625,00 złotych
Dofinansowanie projektu: 270 393,75 złotych
Wkład własny: 14 231,25 złotych